Een bijzonder ADHD verhaal op school – deel 1

De voordelen van ADHD
4 maart 2016
Meer groene planten, minder ADHD en ADD medicatie. Groen om je heen maakt verschil!
24 mei 2016
Show all

Een bijzonder ADHD verhaal op school – deel 1

Fluitenkruid‘Oh die Meike is zo bijdehand’ verzuchten de juffen regelmatig bij de tien-minuten gesprekken. Ook dit keer.  “Bij alles heeft ze wel iets grappigs, leuks of interessants te zeggen en dus praat ze over alles en ook nog de hele tijd.” Er klinkt lichte spanning in haar stem of is het frustratie of paniek?

Tja, Meike heeft ADHD en als er iets is wat Meike goed kan, dan is dat  verbanden leggen. En dan wel met alles, over alles, altijd en op alle niveaus. En vaak die originele verbanden die je net niet kan gebruiken als je iets wil uitleggen.

Meike’s moeder zucht. Ze weet hoe dodelijk vermoeiend de hoge snelheid is waarbij Meike van het ene onderwerp op het andere schiet. Hoe frustrerend het voor juf, de andere kinderen in haar klas, maar ook voor Meike zelf is dat Meike steeds begint te praten. Hoe kan ze duidelijk maken wat  Meike nodig heeft om haar aandacht te focussen? Hoe moeilijk het voor haar is als werken saai is of lijkt.

Ze zucht diep en begint: “Meike heeft moeite met het focussen van haar aandacht.” De juf knikt begrijpend: ‘Alles om haar heen is interessant, behalve wat ze moet doen.”  “Ja dat lijkt zo, Ik snap dat je je zo voelt, want Meike, Meike is net als Fluitenkruid.” En Meike’s moeder praat bedachtzaam verder:

“Fluitenkruid is onkruid. Het is het eerste onkruid dat begint te groeien als de winter voorbij is.  Net als Meike. Meike is voor dag en dauw op en begint elke dag vol enthousiasme. Soms net te veel als je nog even rustig wilt beginnen. Fluitenkruid groeit overal, maar je hebt het het liefst niet in je tuin, of je moet een hele grote tuin hebben.

Zo voelen we ons ook soms bij Meike. Je moet haar niet in een te kleine ruimte opgepropt met te veel andere kinderen zetten. Meike heeft ruimte nodig, lucht om haar heen, even kunnen lopen om iets te pakken.  Want hoewel Fluitenkruid snel groeit en bloeit, is de omgeving belangrijk.

Fluitenkruid heeft veel water en voeding nodig.  Meike heeft ook veel stof nodig dat net even anders is, net even uitdagender is.  Als iets langdurig duurt, gaat haar focus op iets anders over. Ze ziet heel veel en reageert er direct op. Door haar enthousiasme vergeet ze dat het voor anderen lastig is als ze dat ook deelt. Meike heeft baat bij korte intensieve voor haar spannende opdrachten. Net als fluitenkruid, want tegen de tijd dat andere planten rond het fluitenkruid op hun top zijn met groeien, zijn de bloesems van het fluitenkruid al aan het verwilderen.

Dat is de tijd dat je fluitjes kan maken van de dikke stam. Prachtige fluitjes met hele mooie hoge tonen en waar je echt mee muziek kan maken. En ja, ook dit is net als Meike, zij kan op zo’n moment voor elkaar krijgen wat niemand anders lukt. Zo kan ze verschillende tonen krijgen uit een fluitenkruidfluitje door haar vinger bij het gaatje onderaan het rietje te verschuiven. Zelf bedacht! Ze rust niet totdat ze bereikt wat haar boeit. Maar vraag je haar op zo’n moment iets anders te doen dan is het voor haar ongelofelijk lastig te switchen. Fluitenkruid is een plant waar je blij van wordt door zijn vrolijke verschijning. Meike is altijd vrolijk en staat altijd klaar voor elke nieuwe uitdaging.”

“Daar wilde ik het met u over hebben, er zijn manieren waardoor het oefenen van de dingen die ze moet oefenen om de leerstof onder de knie te krijgen ook voor Meike te doen zijn”, antwoordt de juf. “Wij hebben gekeken wat specialisten zeggen dat helpt om Meike verder te helpen. Want Meike moet Meike mogen zijn, we willen dat alle kinderen in de klas net zo de kans krijgen om te leren.

Benieuwd met welke oplossingen de juf aankomt? Volg het verhaal in de volgende post.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


//]]>