SPORTEN ESSENTIEEL VOOR MENSEN MET ADD EN ADHD SYMPTOMEN

DIAGNOSE ADD ADHD KOMT VAAK VOORT UIT ONDERLIGGENDE BEGAAFDHEID
3 maart 2016
De voordelen van ADHD
4 maart 2016
Show all

SPORTEN ESSENTIEEL VOOR MENSEN MET ADD EN ADHD SYMPTOMEN

1668_zonsondergang-rennen_large

Dagelijkse lichaamsbeweging en regelmatig sporten zijn van groot belang voor mensen met ADD en ADHD symptomen. Leest u hieronder waarom dat zo is, welke soort lichaamsbeweging of sport het beste is en hoe u dat in het leven van uw kind of uzelf kunt inpassen!

Dopamine en serotonine
Dopamine en serotonine zijn neurotransmitters die zorgen voor een goede prikkelgeleiding in de hersenen. Hierdoor ontstaat er rust en helderheid in het hoofd en een toename van concentratievermogen. Verder dragen deze stoffen bij aan een gevoel van kalmte, evenwicht, tevredenheid en geluk.

Het is bekend dat de meesten met ADD en ADHD symptomen een verminderde hoeveelheid dopamine en serotonine in hun hersenen hebben. De reden dat velen baat hebben bij LTO3 is het deze stoffen doet toenemen.

ADD / ADHD symptomen en lichaamsbeweging
Ook lichaamsbeweging is een erg belangrijk middel om een verhoging van dopamine en serotonine in de hersenen tot stand te brengen. Hiervoor is uitgebreid wetenschappelijk bewijs.
Daarom is lichaamsbeweging onmisbaar in het leven van ADHD’ers. Het helpt ze om in hun kracht te gaan staan en meer in contact te komen met hun gave.
Andere voordelen van regelmatige lichaamsbeweging zijn een verbetering van de nachtrust  en een toename van zuurstof in de hersenen, wat een algehele verbetering van de hersenfuncties veroorzaakt.

 

Soorten lichaamsbeweging mensen met ADD en ADHD symptomen
Welke vorm van lichaamsbeweging is nu het meest effectief symptomen bij ADD en ADH symptomen?
Het maakt niet heel veel uit, maar ‘cardio’ lijkt het beste te werken. Dat wil zeggen, lichaamsbeweging waarbij de ademhaling en de hartslag op gang gebracht worden.
Dit kan zijn (stevig) wandelen, fietsen, joggen/hardlopen, skeeleren, zwemmen etc. Je hoeft je hiervoor niet per se bij een sportschool of vereniging aan te sluiten.
Waar het om gaat is een activiteit te vinden waar u of uw kind plezier aan beleeft! Als dat ballet is of yoga, dansen, turnen of georganiseerde teamsporten, dan zijn dat ook uitstekende manieren om het gewenste effect te bereiken.

Oosterse vechtsporten hebben nog het bijkomende voordeel dat deze ook vaak focus, respect, discipline en zelfbeheersing bevorderen.

Volwassenen die een tijd niets aan lichaamsbeweging of sport hebben gedaan, kunnen het beste rustig aan beginnen met bijvoorbeeld stevige dagelijkse wandeling van 10-15 minuten en dan langzaamaan de intensiteit en de duur opbouwen.

Het belangrijkste is ermee te beginnen en iets te doen wat u leuk vindt! U zult merken hoeveel goed het u doet!

Onderzoek
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan waaruit het positieve effect van lichaamsbeweging op symptomen van ADD en ADHD blijkt. De belangrijkste gemeten effecten zijn meer innerlijke rust en ontspanning, minder impulsiviteit, betere concentratie en een meer opgewekte stemming.

Conclusie
Lichaamsbeweging is een eenvoudige en prettige manier voor mensen met ADD en ADHD symptomen om hun energie te kanaliseren, rust te vinden en meer in hun kracht te gaan staan. Het helpt hen om meer van hun gave te genieten van daaruit te leven.
Bovendien draagt het enorm bij aan de algehele gezondheid en belastbaarheid.

Ik ben zeer benieuwd naar uw persoonlijke ervaringen met sport en lichaamsbeweging en het effect dat het heeft op u of uw kind! Wilt u deze hieronder met me delen?

Ook andere reacties op dit artikel zijn meer dan welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


//]]>